Veliki trgovački lanci drže 72 posto prometa

Kada se promatra proizvode svakodnevne potrošnje Konzum je i dalje apsolutni lider u spontanoj (82 posto) i ukupnoj poznatosti (99 posto) trgovačkih lanaca u Hrvatskoj. Značajnu ukupnu poznatost, od preko 90 posto, osim Konzuma imaju još Pevec, Kaufland, Getro, Mercator, Lidl i Billa, rezultati su Gfkovog istraživanja.

Promatrano po subjektivnoj procjeni učestalosti odlazaka u kupovinu u neki lanac, u zadnjih šest mjeseci prije ispitivanja, potrošači također stavljaju Konzum na prvo mjesto (72 posto) a slijede ga DM, Kaufland, Getro i Plodine.

Promatrano prema osobnoj ocjeni količine novca potrošenog po trgovačkim lancima na prvih deset pozicija su redom : Konzum, Kaufland, Plodine, Getro, Billa, Mercator, Tommy, Interspar, Lidl i Ktc. Oko 45 posto tog novca potroši se u supermarketima. Naravno, od ovog prosjeka postoje određena odstupanja ako se podaci analiziraju po regijama – u supermarketima se najmanje troši u Lici, Kordunu, Banovini (oko 28 posto) a najviše u Slavoniji (52 posto).

Osnovni razlozi zbog kojih se odlazi u kupnju u određenu trgovinu svode se prvenstveno na: širinu ponuđenog asortimana proizvoda koja je bitna za preko 60 posto kupaca. Na drugom je mjestu blizina stanovanju ili poslu i zatim prihvatljivost cijena (oba elementa važna su za preko 50 posto ispitanika / kupaca). Važnost i zadovoljstvo pojedinih elemenata varira kada se podaci analiziraju po pojedinim konkretnim lancima.

Oko 65 posto kupaca uglavnom često koristi automobil za odlazak u kupovinu a posebno to čine kada kupuju u tipu trgovine kao što je «cash&carry» - 82 posto ili u hipermarketu – 78 posto.

Promotivne letke prima preko 85 posto ispitanika/kupaca a oko 50 posto ih i pročita, te oko 15 posto iskazuje da zaista kupuje proizvode promovirane u letcima. Takve kupovine su najčešće u trgovačkim formatima kao što je «cash&carry», zatim u hipermarketima i supermarketima.

Privatne marke pojedinih lanaca definitivno su dobile svoje kupce. Preko 60 posto ispitanih potrošača sada kupuje bar neke privatne marke a oko 15 posto se izjašnjavaju kao redoviti kupci takvih proizvoda.

Prodaju robe široke potrošnje u Hrvatskoj karakterizira činjenica da se danas već oko 72 posto odvija preko 15 trgovačkih lanaca (vodećih 5 su Konzum, Kaufland, Billa, Mercator i Plodine), dok se kod malih privatnih trgovaca i dalje pokazuje tendencija pada njihovog udjela (podatak iz GfK-ovog panela kućanstava).

O istraživanju : «SHOPPING MONITOR 2008» - prikazani podaci izvod su iz rezultata istraživanja na reprezentativnom uzorku građana Hrvatske (n= 814 ispitanika / kućanstava); osobna anketa u kućanstvu ; studeni 2008.