Kako je polaznica EDIT CodeSchool fotografiranjem krumpira i korištenjem neuronske mreže napravila aplikaciju Pametna Astra

Kako je polaznica EDIT CodeSchool fotografiranjem krumpira i korištenjem neuronske mreže napravila aplikaciju Pametna Astra

Školarci Splitsko-dalmatinske županije ne trebaju čekati fakultet kako bi se upoznali s primijenjenim programiranjem i umjetnom inteligencijom.

Zahvaljujući ICT Županiji i projektu EDIT CodeSchool učenici osnovnih i srednjih škola imaju priliku naučiti osnove programiranja i izraditi web stranice i aplikacije kroz četiri različita tečaja. Polaznici su se ove godine upoznali s razvojem inteligentnih web aplikacija – RIWA te su na taj način naučili osnove umjetne inteligencije korištenjem neuronskih mreža i računalnog vida.

Priliku za vlastiti napredak i ispunjenje želje za programiranjem iskoristila je i Marta Glavan, tada učenica osmog razreda Osnovne škole fra Pavla Vučkovića u Sinju. Pod mentorskom palicom nastavnika informatike Boška Lišnića uspjela je napraviti Pametnu Astru, inteligentnu web aplikaciju namijenjenu, prije svega, slijepim i slabovidnim osobama te prilagođenu epidemiološkoj situaciji. 

"Dugo sam željela naučiti programirati. Kada sam saznala da će se EDIT CodeSchool održati u mojoj školi, bez razmišljanja sam se prijavila. Iako sam bila jedina učenica iz razreda koja se upisala na program, bila sam sretna da su ostali učenici iz škole prihvatili ovaj zadatak. Zajedno smo tako razmjenjivali znanja i pomagali si međusobno" – ističe Marta koja od jeseni kreće u Ekonomsku srednju školu. 

Izbor srednje škole također je plod Martine želje i ambicije da programerske vještine začini ekonomskim znanjem, a kroz šalu ističe kako bi u budućnosti s nastavnikom i mentorom otvorila programersku firmu.

"Sada kada je vidjela kako izgleda svijet programiranja, u školi će se upoznati s ekonomskim aspektom tržišta, a to bi joj moglo pomoći da jednog dana bude što konkurentnija i u IT sektoru. Danas postoji more programera, ali često svoje uspješne aplikacije ne uspiju kvalitetno plasirati na tržište. Kroz školu će zasigurno nadograditi i taj segment" – objašnjava nastavnik Lišnić. 

Od zadatka do funkcionalne aplikacije

U sklopu EDIT CodeSchoola, Marta je imala zadatak osmisliti i napraviti aplikaciju koja se temeljila na neuronskim mrežama. 

"Odlučila sam napraviti nešto što bi bilo korisno za društvo, a zanimljivo i za sve ostale. Tako sam napravila ovu inteligentnu web aplikaciju koja prepoznaje o kojoj je namirnici riječ i isto tako je prilagođena na način da prepozna nosi li osoba u blizini masku ili ne. S obzirom na to da je bila namijenjena slijepim i slabovidnim osobama, svaki je rezultat popraćen sa zvukom. Također, omogućava unos govora preko mikrofona, ima pametni chat, tj. komunikaciju s virtualnom Astrom gdje možete saznati neke osnovne informacije vezane za Astru, razvoj aplikacije, broju zaraženih u svijetu, općenito o koronavirusu i kartu s trgovinama u blizini" – ističe vrijedna Sinjanka i objašnjava simboliku iza ovog lako pamtljivog imena:

"Nastavnik je rekao da smislim neko pametno, zvučno, jednostavno ime. Budući da se tada po medijima pričalo o sigurnosti cjepiva AstraZeneca, a s obzirom na to da je naša aplikacija prilagođena epidemiološkoj situaciji, odlučili smo napraviti 'pametniju' verziju Astre i dati joj ime Pametna Astra" - dodaje Marta.

S obzirom na to da se aplikacija temelji na prepoznavanju veliko broja različitih vrsta namirnica, prije samog puštanja u vanjski svijet, bilo ju je potrebno testirati. 

"Prvo je bilo važno pronaći prave fotografije kako bi mrežu naučili prepoznati da se radi o, primjerice, mrkvi. Bilo je potrebno pronaći puno različitih fotografija mrkve iz različitih kutova i udaljenosti, različitih veličina i oblika kako bi istrenirali aplikaciju, odnosno učinili ju na neki način pametnom kako bi sama ubuduće prepoznala određenu namirnicu. Uzimala sam tako proizvode iz kuće poput krumpira, mrkve, ulja, soli i pokušavala ih testirati na aplikaciji. Mama bi me začuđeno gledala što radim, a ja sam se trudila osposobiti aplikaciju za daljnji rad. Nije bilo lagano, pokušavala sam pronaći što više različitih primjera kako bi uvježbala aplikaciju da ubuduće samostalno što efikasnije prepoznaje namirnice" – objašnjava Marta i dodaje kako su za namirnice imali otprilike pet različitih tipova fotografija dok su za maske imali i preko 50 različitih primjera. 

"Uvježbali smo aplikaciju tako da smo stavili sliku i naveli o kojoj namirnici je riječ, potom bi stavili drugu sliku i ponavljali postupak. Tako smo korištenjem neuronskih mreža program trenirali da na temelju karakteristika piksela raspoznaje o kojoj namirnici je riječ te na taj način program uči" – govori nastavnik Lišnić. 

Vrijedno iskustvo EDIT CodeSchoola

Martu i ostale učenike koji su pohađali EDIT CodeSchool na početku su dočekali online materijali koje su prolazili zajedno s nastavnikom.

"Prvi period bio je najteži, a kasnije smo se lagano uhvatili ritam i naučili kako sve funkcionira. Budući da je škola većinom bila online dok smo radili projekt, ujutro bi pohađala nastavu do 13 sati, a popodne bi razgovarali na Teamsu ili bi rješavala zadatke koje sam dobila. Da se razvije ova aplikacija ulagala sam nekoliko sati dnevno uključujući i vikende" – objašnjava i dodaje kako je zahvaljujući EDIT CodeSchool-u stekla jako puno znanja i vještina koje će s lakoćom primjenjivati u svom daljnjem radu, a jedina je od 15 učenika koja je uspjela svoj rad finalizirati.

"U rad je uloženo zaista jako puno truda i vremena. Bilo je važno paziti na sve jer i najmanja greška može dovesti do velikog gubljenja vremena. Za izrađivanje aplikacije koristila sam strukturu u HTML-u, samu aplikaciju i naredbe koje će ona izvršavati u JavaScriptu te njen dizajn u CSS-u. Na kraju se sve treba uskladiti da bi se ona mogla pravilno prikazivati" – govori Marta koja je prije EDIT-a imala tek neka osnovna znanja u HTML-u.

Ova marljiva učenica planira nastaviti s programima koje nudi EDIT CodeSchool, a sudjelovanje u njima preporuča svima. 

"Želim preporučiti program svima onima koji imaju makar malu želju za programiranjem ili pak žele naučiti nešto novo. Znanje koje stječemo u osnovnoj školi zaista je osnovno, a EDIT CodeSchool je na puno većoj razini" – ističe Marta kojoj problem nije predstavljalo ni online pohađanje nastave.

EDIT CodeSchool – spona između škole i fakulteta

Osim što predaje informatiku u sinjskoj osnovnoj školi, nastavnik Lišnić izvođač je nastave informatičkih i programerskih kolegija na Prirodoslovno-matematičkom, Pomorskom i Kemijsko-tehnološkom fakultetu u Splitu. S obzirom na želju da mlađim generacijama približi svijet programiranja, s iznimnom radošću prihvatio je poziv EDIT CodeSchool-a. 

"Zahvaljujući profesoru s PMF-a Saši Mladenoviću, koordinatoru EDIT CodeSchool, ostvarila mi se želja da radim s djecom koju zanima programiranje i informatika. Učenici u redovitoj nastavi većinom se fokusiraju na ocjenu i samim tim programiranje im ostane previše apstraktno, a EDIT je zapravo spona između škole i fakulteta jer imate nadarene učenike koji žele to naučiti, a opet im morate to objasniti na jedan zabavan i jednostavan način" – objašnjava nastavnik kojemu je ovo bilo prvo mentorstvo u sklopu programa EDIT CodeSchool-a. 

Da bi mentori kvalitetno prenosili znanja učenicima imali su podlogu profesora s PMF-a koji su im svaki tjedan stavljali materijale i upute kako učenicima objasniti sadržaje te kako se prilagoditi epidemiološkoj situaciji i online nastavi. 

"Materijale su pripremili koordinatori EDIT CodeSchool, profesori Saša Mladenović, Divna Krpan i Goran Zaharija, te su nam na taj način uvelike olakšali ovu priču. Video materijal sastojao se od više različitih kratkih interaktivnih videa. Točnije, jedan video obradio bi jedan segment lekcije, a potom bi uslijedilo vrednovanje za učenje, odnosno bila bi postavljena pitanja iz te lekcije kako bi učenici provjerili svoje znanje. Također, na kraju su najčešće slijedili zadaci programerskog tipa. Ove su godine učenici učili kako razviti inteligentnu web aplikaciju koja će na temelju dobivenih podataka sama donositi odluke" – ističe nastavnik Lišnić koji je ove godine mentorirao ukupno 15 učenika iz Sinja i Kaštela.