INTERVJU – Klara Raškaj: Romane izdajem preko Amazona, a želja mi je smišljati igre

INTERVJU – Klara Raškaj: Romane izdajem preko Amazona, a želja mi je smišljati igre

Donedavna studentica Klara Raškaj za svoje priče nije uspjela pronaći izdavača, no to je nije spriječilo da ih sama uspije izdati na Amazonu, a kao sljedeći korak u karijeri htjela bi pisati scenarije za video igre.

Klara, kad si napisala prvu priču?
Mislim da sam napisala prvu kratku priču s osam godina, i onda s 12 jednu malo dužu. A u srednjoj školi napisala sam svoja prva dva romana. Ta su dva romana iz 2014 bile prve knjige koje sam izdala na Amazon, ali sam ih ubrzo nakon toga povukla jer ih skoro nitko nije kupovao.
Doduše, tada još nisam znala o marketingu ni ništa, i i korice su bile dosta neprofesionalne kada gledam unazad na njih.

Nakon te dvije knjige, počela sam se zanimati za igre i tako sam završila na IT smjeru na RIT Croatia fakultetu. No, godinu nakon početka faksa mi se vratila želja za pisanjem i tako sam počela raditi na svom trećem romanu SPANK: Odyssey.

Međutim, ovaj put sam odlučila pokušati saznati kako ustvari zarađivati novac od izdavanja knjiga. Uz prolaženja online tečajeva za pisanje kako bih se poboljšala, tipa tečajevi na Udemy-u, kupila sam online tečaj marketinga baš specifično za pisce od Nick Stephensona koji se zove Your First 10K Readers.

Možeš li možda istaknuti najvažnije metode koje se spominju u tom tečaju?
Odmah sam odlučila pisati na engleskom jeziku kako bih mogla izdati i prodavati knjige Amerikancima, jer u Hrvatskoj, nažalost, ljudi jako malo čitaju i onda izdavači ne žele izdavati domaće pisce nego više manje gledaju koje su najpopularnije knjige na Amazonu i onda ih prevode.

Što se tiče Nickovog tečaja prva i najbitnija stvar je imati dobar proizvod, jer nema tog marketinga koji će pomoći ako knjiga izgleda loše i ima loše recenzije. Znači, treba uložiti u znanje o pisanju, te u dizajn korica, i na kraju treba moći napisati dobar blurb, odnosno sažetak. Nedavno sam napisala blog post o tome kako treba/ne treba se pisati blurb za knjige.

U vezi samog marketinga, odnosno ako je proizvod dobar, treba se raditi na izgradnji newslettera, odnosno, mailing liste. Imati svoje kupce je izuzetno bitno, jer su oni ti kojima možeš direktno prodavati kada izdaješ novu knjigu, te ako znaš tehnike emial marketinga, možeš ih pretvoriti u lojalne fanove.

Na koje načine si došla do ljudi koji su se upisivali u liste i, ako nije tajna, koliko ljudi se do sada upisalo u newsletter?
Nick u svom tečaju spominje takozvane "reader magnets". Kao što možeš vidjeti na mojoj web stranici, ja nudim besplatnu knjigu (tj. kratku priču) za svakoga tko se pretplati na moj newsletter.

Dobra metoda, ali me moraju li ljudi nekako i „zalutati“ na stranicu prije toga?
Kako doći do toga da "zalutaju" na to? Ja to radim na par načina. Prvi i najbitniji o kojem Nick priča je staviti oglas za tu besplatnu knjigu na kraj i početak svojih knjiga koje su na Amazonu. Amazon je jedan ogroman search engine. Tamo kada ljudi pronađu tvoju neku knjigu, kada otvore preview ili pročitaju, vide ponudu za tu besplatnu, i onda se po mogućnosti pretplate na newsletter ako ih zanima.

Tako se sporije skupljaju subscriberi, ali su kvalitetniji. Drugi način je platiti servis kao BookFunnel gdje se spojiš s hrpom drugih autora i zajedno nudite jedni drugim subscriberima svoje te besplatne priče. To je takozvana cross-promocija.

Složimo zajedno stranicu malu gdje su sve naše knjige i opcije za upis na mailing liste skupa, i onda svatko od nas to promovira svojim pretplatnicima. Tu ih se jako puno može dobiti, ali su isto tako jako puno njih takozvani "freebie seekers" koji će se samo pretplatiti, uzeti besplatnu knjigu, i nikada više ni jedan mail od tebe otvoriti.

Zato je bitno da imaš način kako ih ručno brisati sa liste, jer što više mailova šalješ, to ti je skuplje na kraju krajeva. Nakon što se netko pretplati na tvoju mailing listu, tu je bitno da ih očaraš i pretvoriš u fana.

I onda ne samo da im možeš javljati da kupe tvoju novu knjigu kada izađe, nego, ne daj bože, ako Amazon propadne ili se nešto desi, ti još uvijek imaš svoje kupce na svojoj vlastitoj platformi.

Možeš li navesti malo brojeva i statistike? 
Trenutno imam preko 800 pretplatnika i preko 6250 downloada besplatne knjige. Malo je teže reći koliko imam prodanih romana, jer trenutno koristim Kindle Unlimited model, što znači da neki kupci ne kupe cijelu knjigu nego ja dobijem novac za svaku pročitanu stranicu.

Na novac koji dobijem obračunava se Amazonovih 30 posto i još 30 posto poreza jer Hrvatska nema sporazum o dvostrukom oporezivanju s Amerikom.

Iz koje države dolazi najviše čitatelja?
Iz SAD-a.

Vidio sam već prije da među tvojim pričama i romanima erotske teme prednjače, je li ti to draga tematika ili misliš da je to isplativije i da se tako lakše probiti kao pisac?
Jako volim erotske sadržaje, ustvari to su jedne od rijetkih vrsti knjiga koje čitam uopće. Mislim da nije nužno lakše se tu probiti, ali je definitivno jeftinije za izdati jer su krače priče. No, sad mi svi čitatelji prigovaraju da su mi priče prekratke, tako da sam se odlučila sada vratiti na romane

Iste ili drugačije tematike?
Nisu čista erotika. Više steamy romance. Više priče, ali su sex scene jednako vruće.

Kako se tu uklapaju video igre? 
Radila sam u Nanobitu praksu za vrijeme faksa dva ljeta, odnosno na njihovoj igri My Story

Htjela bi ići u smjeru pisanja za igre?
Da. Ljudi koji čitaju knjige su uglavnom stariji i ne znaju cijeniti ilustracije, a ja obožavam dizajnirati sve svoje likove i gledati kako izgledaju nacrtani. 

Kakav ti je pristup? Imaš li ideju za sadržaj igre pa bi htjela da je netko napravi ili si više zainteresirana za pisanje sadržaja za video igre prema narudžbi?
Apsolutno imam ideja za igre i ne bi htjela ništa više nego da ja ljudima diktiram da moju viziju pretvore u igricu (smijeh).

To mi je najveći problem. Želim puno kreativne kontrole, a za to trebaš ili imati novaca da platiš ljude ili naći nekog jednoroga koji će htjeti se posvetiti tvojim idejama. Tako da, ako ne uspijem naći posao u postojećoj firmi i probiti se na vrh, ideja mi je s bratom otvoriti svoju firmu.

A brat se bavi nečim vezano uz razvoj video igara?
Ne, on je na business smjeru na faksu,  još uvijek studira, ali ga najviše nekako zanimaju igre.

Ako se ne bojiš da netko preotme ideju, može neki sažetak neke igre koju si smislila?
Ne bojim se. Ako i preotmu, imam ja još 100 drugih, i mogu smisliti još 500! (smijeh)

Mada me više zanima story aspekt priča, imam ideju za jednu igru s kombat sistemom koji nisu oružja nego "everyday communication". U kombat sistemu bi protivnici imali umjesto health bar-a jedan bar gdje bi jedan kraj bio "friendliness" a drugi "hatred."

"Oružja" koja igrač ima su dijalozi i body language. Međutim, svako "oružje" to ima drugačiji učinak odnosno o tome da li protivnikov bar je više pun prema "friendliness" ili "hatred."

Na primjer, ako igrač ga napadne s "compliment" dok je protivnikov bar više na "friendliness" strani, još će više se napuniti prema "friendliness" strani jer kada nam netko prema kome smo prijateljski nastrojeni u stvarnom životu da kompliment, to nam paše i osoba nam se više sviđa. Međutim, ako igrač napadne s "compliment" dok je protivnikov bar više na "hatred" strani, onda će u većini slučajeva samo otiči još više u "hatred" zato što u stvarnom životu ne vjerujemo baš u iskrebost komplimenata od ljudi koje mrzimo, zar ne?

No, postoje posebni napadi s kojima se može graditi protivnikov bar iz "hatred" u "friendliness," poput "apology," na primjer. Ali tu ima još jedna dimenzija: neće svaki protivnik reagirati na iste stimulanse na isti način. Tu se treba kroz dijaloge otprije pratiti i otkriti njihova osobnost kako bi igrač shvatio kako ih pobijediti. A pobjeđuje se tako da dovedeš im bar do kraja, nije bitno da li na "hatred" ili "friendliness" stranu. Međutim, i to će imati svoje neke posljedice kasnije u igri, tako da se treba paziti kako pobijediti protivnika, odnosno, na koju stranu im dovesti bar.

Što bi još nadodala na ovo o čemu smo razgovarali?
Jedna stvar koju mi je žao je što je pisanje jedno od onih profesija, pogotovo ako sam izdaješ knjige kao ja, je da ćeš tek moći velike novce zarađivati kada imaš puno već izdanih knjiga. To znači puno čekanja i puno ulaganja. Jer onda. što imaš više knjiga, to više novaca zaradiš na jednom online oglasu, jer ljudi kupe jednu knjigu, a onda idu na sve druge.

Druga stvar, jako puno pisaca od svugdje se zgrozi na pomisao marketinga. Ali nažalost, čak i ako uspiješ dobiti izdavača, većinom neće htjeti trošiti previše novaca na novog pisca pa ćeš na kraju krajeva sam morati raditi marketing svejedno. To je jedan od razloga zašto sam odlučila sama izdati knjige.

To, i to što, kao što svi moji čitatelji govore, "nikada ništa ovakvo u životu nisu pročitali". Izdavači ne volu čudne i drugačije stvari. Ali ih skroz razumijem.  (smijeh)