Europska komisija je predstavila oznake popravljivosti tj. repair score za mobitele i tablete.
Hrvatsku javnost o tome je obavijestila europarlamentarka Biljana Borzan, u čijem se priopćenju navodi kako će mobiteli i tableti te oznake dobiti sredinom 2025.godine. Nakon toga uslijedit će slične oznake i za druge uređaje, kako bi potrošač pri kupnji znato koliko je lako popraviti proizvod u slučaju kvara.
“Sredinom 2025. mobiteli i tableti će imati oznaku popravljivosti. Moje istraživanje je pokazalo kako se i u Hrvatskoj oni najčešće kvare. Čak 94 posto građana smatra kako bi uređaji trebali trajati dulje te su im trajnost i dostupnost popravka najvažniji faktori pri kupovini. U slučaju kvarenja čak 81 posto građana je kupilo novi uređaj jer je popravak starog bio neisplativ, a 90 posto građana smatra kako su rezervni dijelovi preskupi u odnosu na cijenu novog uređaja. Ovom oznakom moći ćemo lakše odabrati najkvalitetniji model ”, objašnjava Biljana Borzan.
Oznaka popravljivosti ili tzv. repair score razvijena je prema francuskom primjeru iz 2020. godine (PDF) i odražava dostupnost rezervnih dijelova, cijenu rezervnih dijelova te dostupnost servisa. Nije navedeno kako će se točno ocjenjivati kvaliteta servisa, jer primjerice zagrebački Tech Doctor, ovlašteni servis za mnoge uređaje, na Googleu (iz našeg iskustva sasvim opravdano) ima poražavajuće nisku prosječnu ocjenu 2,1, što u prijevodu znači da su njihovi korisnici bili iznimno nezadovoljni servisom.
“Potrošač će prilikom kupnje moći odabrati proizvod koji se lakše popravi, a proizvođači će se početi natjecati tko će proizvesti kvalitetniji proizvod. Do sada su nam prodavali mačka u vreći i silili nas da stalno kupujemo nove aparate”, kaže Biljana Borzan.
Borzan je glavna autorica i pregovaračica Europskog parlamenta za novi zakon o osnaživanju potrošača. Upravo u tom zakonu je osigurala da prije kupnje kupci moraju biti informirani o mogućnostima popravka.
“Dok čekamo oznaku popravljivosti za sve proizvode, trgovci će morati informirati potrošača u trenutku kupnje o dostupnosti i cijeni rezervnih dijelova te dostupnosti servisa i uputa o popravku. To će vrijediti za sve proizvode na tržištu“, kaže Biljana Borzan.