Panel rasprava o novim medijima nazvana "1. Cyber Conference" održana je danas u prostorijama zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti.
(Foto: Miroslav Rosandić (Bug), Nebojša Grbačić (Plan B, Jasno&Glasno), prof. Nenad Prelog, Boris Burić (Nova tv), Goran Šikić (Monitor.hr), prof. Domagoj Bebić i Krešimir Mišak)
Rasprava su organizirali studenti u suradnji s Institutom za nove medije i e-demokraciju, moderirao ju je Krešimir Mišak, a teme su varirale od usporedbe rada na portalima s onima u drugim vrstama medija pa do financijskog modela Internet poslovanja.
Glas Istre i Vjesnik među prvima
Na samom početku, sudionici su se prisjetili početaka weba u Hrvatskoj, pa je tako profesor Prelog rekao kako je među prvim medijima na Internetu bio Glas Istre, dok je Goran Šikić s Monitora prisjetio Vjesnikovog web izdanja kao jednog od prvih.
Glavni urednik Buga Miroslav Rosandić pohvalio se kako su oni sa svojim čitateljima komunicirali još 1992. kroz BBS-ove, dok su još 1995. pokrenuli web stranicu koja je u početku imala informacije o sadržaju časopisa.
Jedna od najzanimljivijih tema za same studente bila je ona o plaćama na web portalima, za koje je Nebojša Grbačić rekao kako znaju biti i duplo manje od onih u tiskanom izdanju.
Mjerljivost na webu je nekada i problem
Profesor Prelog iznio je svoj stav kako su plaće manje zbog samih manjih prihoda portala, a ostali okupljeni složili su se kako su rijetki portali koji funkcioniraju samostalno poput Indexa i Monitora, te često ovise o drugom mediju iste tvrtke ili o drugoj vrsti poslovnog modela od samog oglašavanja za čiju uspješnost je veliki problem i naplata potraživanja.
Mjerenje zna biti prednost Interneta, ali i nedostatak pa je Miroslav Rosandić tako spomenuo i negativne reakcije tvrtki koje vide kako su oglas platile 1000 kuna a direktno od njega zaradile samo 100 kuna. Naveo je i problem očekivanja nekih oglašivača koji na osnovu ranije suradnje očekuju objavu svakog PR-a koji pošalju, što ponekad nije ni smisleno nimalo izvedivo kad se radi o specijaliziranom webu koji se ne bavi svim temama.
"Ako ne uspijete pokriti troškove, portal će se ugasiti ako nije plod dobre volje ili ekscentričnog milijunaša" rekao je Boris Burić s Nove tv, a voditelj Mišak dodao je "ili ekscentričnog siromaha".
Ideju pay per view prof Prelog istaknuo je kao znatno težu u primjeni kod elektronskih medija nego kod glazbe, jer se jednom kupljena glazba sluša više puta, a sadržaj u pravilu čita samo jednom.
Po pitanju društvenih mreža odnosno Facebooka i Twittera - koji među novinarima dobro kotira kao alat za prikupljanje i širenje informacija - bilo je razlika u stavovima, prvenstveno između Nebojša Grbačića koji ga doživljava vrlo pozitivno i Borisa Burića koji je uvidio neke njegove prednosti ali je rekao kako je to alat za one koji nisu u stanju pisati blog, formu koja je u jednom trenutku u Hrvatskoj pala u drugi plan. Rasprava se dotakla poreza na portale, aktivnosti studenata koje je često hvalio prof. Bebić, a jedan od studenata istaknuo je kako se nedovoljno čulo o samostalnom pokretanju posla vođenja portala na Internetu ciljajući na programe Ministarstva gospodarstva za mlađe od 30 godina.
Pred sam kraj Goran Šikić iz Monitora uputio je studente na link FastForwardNews.org koji prikazuje budućnost novinarstva u SAD-u.