Kako koristiti AI alate za SEO?

Kako koristiti AI alate za SEO?

Popularnost ChatGPT-a i načini njegove primjene potaknuli su nas da od SEO stručnjaka Siniše Gavrilovića zatražimo komentar o tome može li on pomoći pri stvaranju SEO sadržaja.

Što je ChatGPT vjerojatno ne treba objašnjavati nikome u IT zajednici, no za slučaj da je netko prespavao zadnjih par mjeseci, više može doznati u ranijem članku na tu temu. Što je SEO ne znaju samo oni članovi IT zajednice koji su prespavali zadnjih 25 godina, a početkom ovog mjeseca bio je prilično aktualan jer su u javnost procurili podaci o Yandexovom algoritmu. Siniša Gavrilović je rado prihvatio rep.hr-ov prijedlog, a u nastavku članka je njegov osvrt na temu.

Odmah ću na početku reći da u svojoj dugogodišnjoj SEO karijeri nisam vidio veću promjenu od ove koju donose AI alati. Ponekad ovu promjenu uspoređujem s pojavom prvih modema i nastankom interneta. Danas su na internetu baš svi iako je u početku bio rezerviran samo za „čudake koji se razumiju u te stvari“. Globalna mreža nas je sve promijenila, svi smo postali konzumenti i stvaratelji sadržaja. Teško je u prvim danima interneta netko mogao predvidjeti da će se razviti do ovih razina, jednako kao što je teško i danas znati do kojih granica će nas odvesti AI alati. Stvar koja je sve donedavno bila rezervirana za "čudake koji se razumiju u te stvari“. No, vidljiva je jedna razlika u odnosu na prve dane interneta. Ova promjena dolazi znatno brže i zahvaća puno širi krug ljudi u znatno kraćem vremenu. U ovom članku ću napisati nešto o tome kako koristim AI alate za stvaranje SEO sadržaja.

Na koji način AI mijenja SEO optimizaciju? 
Treba li se bojati AI-a? Naravno. No, to nije tema ovog članka, više o tome poslušajte od ljudi koji se dublje bave tom problematikom. Što je u suštini AI u SEO smislu? Alat, i to poprilično koristan alat. Alat u najjednostavnijem smislu, poput primjerice lopate. S lopatom tako možete iskopati zakopano blago, ali isto tako možete iskopati i grob. Nikad nije bila stvar u alatu, već u načinu na koji ga koristite. Autor lopate ne može biti odgovoran za načine na koje je koristite i za ono što s njom radite. Jednako tako ni autori AI alata ne mogu biti odgovorni za ono što korisnici rade s njima. Neki će ih koristiti kako bi na svoje internetske stranice dodali zlatnog sadržaja, dok će ih neki, nažalost, koristiti na krivi način i zatrpati internet novim površnim, trivijalnim i netočnim sadržajem. Kako bih bolje razumio na koji način koristiti AI alate u SEO svrhe, počeo sam s njima eksperimentirati još prije više od godinu dana. Danas je svakako popularan Chat GPT3, no, uz njega, testirao sam i neke druge manje poznate, a rezultate tih testova i zaključak donosim u nastavku. Zanima li vas što sam točno otkrio, čitajte dalje.

Provedeni eksperimenti
Za testiranje sam koristio neke od svojih domena kojih po prirodi svog posla imam popriličan broj. Testirao sam AI sadržaj novim, starim i povratnim domenama. Testovi su imali za cilj odgovoriti na pitanja koja sam si postavljao: 

Može li se uz AI alate na staroj domeni generirati novi sadržaj i uz pomoć tog sadržaja pozicionirati na Googleu? 
Za ovaj eksperiment upotrijebio sam domenu staru više od 17 godina. Svojedobno je imala desetke tisuća mjesečnih posjeta, no s vremenom je projekt gubio na snazi i ostao levitirati između „ugasit ću ga danas, ugasit ću ga sutra“, i tako je domena ostala. Na domenu staru 17 godina postavio sam jedan dobar autorski, ljudskim rukama pisani članak. On se na brzinu popeo do prve, druge stranice Googlea i napravio odlično mjesto za link building prema internetskoj stranici klijenta čije su djelatnice uz moje upute i napisale članak. Link building je uz pojedine dodatne SEO taktike odradio posao i klijent je uredno sjeo na vrh prve stanice. Potaknut pozitivnim rezultatima, zaključio sam da su reputacija i autoritet domene (dva najvažnija SEO faktora) dovoljno jake za pokretanje AI eksperimenta. S domenom je sve u redu, Google je voli i dobro pozicionira. No, hoće li na isti način pozicionirati i AI članke? 
I tako je krenula proizvodnja AI sadržaja. Isprobao sam sve u tom trenutku dostupne AI alate (govorimo o vremenu prije Chat GPT3-ja), među njima pronašao svog favorita na adresi Anyword.com i utrka je počela. Uzaludna utrka. Iako je sadržaj bio stvaran kao na traci, i nema teme koju nisam obradio, rezultati su jednostavno izostali. Autorski članak pisan za klijenta uredno je i dalje ostvarivao posjete, no AI članci nisu. Čak ni uz korištenje iznimno dugačkih long tail fraza. Zaključak je bio da Anyword ne može previše pomoći u ovome pogledu.

Može li se na povratnoj domeni generirati cijela internetska stranica i uz pomoć tog sadržaja pozicionirati na Googleu?
Prije svega, objašnjenje za sve one koji nisu preduboko u SEO vodama – povratna domena je domena koju vlasnik nije produžio i samim time je slobodna za registraciju. Kad kupujemo te domene i na njima stvaramo sadržaj, činimo to zbog reputacije i autoriteta koje su te domene nekad imale. Puno je lakše pozicionirati sadržaj na takvim domenama nego na potpuno novima. Živih primjera takve prakse imate i u Hrvatskoj – uz vjerojatno svima poznati slučaj s domenom Predsjednica.hr, tu je, primjerice, i Inspektorat.hr te meni omiljeni primjer internetske stranice Autoceste Rijeka-Zagreb.

Baš negdje u vrijeme mojeg početka eksperimenta s povratnom domenom, Chat GPT3 je ušao u mainstream. Iako je na domeni u tome trenutku već bilo postavljeno 30-ak članaka stvorenih pomoću Anyworda, rezultati su bili mršavi do nepostojeći. Odlučio sam dodati još sadržaja stvorenog uz pomoć alata Chat GPT3. Brljao sam u početku kao i svi misleći da je dovoljno unijeti par upita i generirati članak. 

Komunikacija s alatom je išla na ovaj način: 
SG: Napiši mi popis 30 relevantnih ključnih riječi za pojam X
Chat GPT3: Ovo je popis 30 relevantnih riječi vezanih uz pojam X
SG: Napiši mi nacrt članka koji obrađuje te riječi
Chat GPT3: Izvolite, tu je nacrt članka
SG: Napiši mi uvjerljive naslove za taj članak
Chat GPT3: Ovo su uvjerljivi naslovi za taj članak
SG: Napiši mi članak
Chat GPT3: [napiše članak]

No, GPT3 ponekad zbog ograničenja broja znakova jednostavno stane u pola teksta. Tada je dovoljno samo napisati „Molim te, nastavi“ i stiže nastavak članka. 

Da, tako jednostavno. Pisao sam na tone članaka, generirao tonu sadržaja, ali opet nisam uspio ostvariti neke značajnije SEO pozicije. Nešto sam radio krivo, a što točno shvatio sam iz idućih eksperimenata.

Može li se na postojećoj domeni koja već ima određene posjete povećati broj posjeta korištenjem AI-a za proširenje članaka prema kriteriju „topical relevance“?
Objašnjenje za non-SEO ppl koji čitaju, pristup prema kriteriju „topical relevance“ podrazumijeva proces u kojem se određenu temu na jednom webu pokušava obraditi iz svakog mogućeg kuta i pokriti baš sve što je vezano uz tu temu. Za potrebe ovog eksperimenta uzeo sam jednu aktivnu internetsku stranicu te krenuo raditi analizu prema „content gapu“ (analiza kojom se utvrđuju riječi i pojmovi koji nedostaju u članku, a nalaze se u člancima koji su pozicionirani na prvim mjestima tražilice Google za te pojmove). Na temelju rezultata analize, počeo sam popunjavati stare članke novim paragrafima, dodavati teme koje su nedostajale i, gle čuda, stranica je malo živnula. Krenuli su prvi posjeti te sam, potaknut tim uspjehom, nastavio još jače raditi na stranici... Sve dok se posjeti nisu vratili na gotovo istu razinu kao prije eksperimenta.

Može li se uopće korištenjem AI alata stvoriti sadržaj koji će Google voljeti? 
Budući da sam polako ulazio u ritam s alatom GPT3, prestao sam očekivati čuda na osnovi unesenog prompta i počeo sam doslovno razgovarati s alatom. Da, umjesto da od njega očekujete da vam napiše cijeli članak (što on svakako može), razgovarajte s robotom kao sa svojim novim djelatnikom. Ne idite na brzinu i na masovnost. Zamislite Chat GPT3 kao pravu osobu. Razgovarajte s njime baš kako biste, primjerice, proveli intervju sa stručnjakom iz pojedinog područja. Svoja pitanja bazirajte na njegovim odgovorima, vodite dijalog. Iz tog razgovora izvucite najvažnije, najzanimljivije stvari. Svakako provjerite činjenice (koje su često pogrešne) i uz pomoć tih materijala stvorite članak. Prikažite temu na više razina. Uz dio u kojem objašnjavate o čemu se radi, dodajte slojeve razmišljanja, propitivanja, zauzmite stranu. Uložite vrijeme i učinite taj članak kvalitetnim. 

Kad sam sebi napokon priznao da nije moguće velikom brzinom stvarati velike količine sadržaja koji Google voli, počeli su stizati prvi kvalitetni rezultati. No, opet sam trebao utrošiti vrijeme baš kao i onda kada nisam radio s AI alatima. Žao mi je, ali u SEO igri su pravila ipak malo drugačija. Kvaliteta pobjeđuje tanki, općeniti sadržaj (osim ako se ne nalazi na domeni s ogromnom količinom reputacije i autoriteta, a za kvalitetan sadržaj potrebno je vrijeme. Uz AI alate svakako ćete trošiti manje vremena na proizvodnju sadržaja, ali nećete biti deset puta brži. Štoviše, moguće je da ćete trošiti i više vremena ako želite provjeriti sve činjenice, provesti usporedbu s postojećim sadržajem, donijeti novi pogled i stav o nečemu te u konačnici učiniti nešto korisno za ljude koji će čitati taj sadržaj. Radit ćete bolje, ali ne nužno i puno brže.
 
Zaključak do kojeg sam došao provodeći ove, ali i pojedine druge eksperimente, je da će AI alati biti od velike pomoći svakom SEO autoru. No, samo ako ga shvatite kao pomoć u radu, a ne kao alat koji radi umjesto vas. Članci stvoreni uz pomoć alata GPT3 dobro se pozicioniraju na Googleu. Razlog se krije u tome da, kada čitate te članke, ne možete prepoznati da ih je pisao robot.

Savjeti za sve koji su došli do kraja ovog članka 
Ne koristite AI alate kao čarobne SEO štapiće, oni to nisu. Ni slučajno ne stavljajte AI članke loše kvalitete na svoje ljudskom rukom stvarane internetske stranice jer ćete im time ugroziti reputaciju i autoritet. Ovi eksperimenti su rađeni na domenama do kojih ne držim previše. Ne upadajte u AI klopku jer, ako ugrozite svoju stranicu tankim AI sadržajem, brzog povratka nema. SEO reputacija se teško stječe, a lako i brzo gubi. Budite na oprezu kad koristite AI alate za SEO članke. Zasigurno postoji toliko drugih stvari koje možete napraviti za poboljšanje svojih SEO pozicija (prije svega, rad na reputaciji i autoritetu), a igranje sa SEO šibicama ostavite onima koji su dobri sa vatrom. 

Siniša Gavrilović (Linkedin)