Intervju - Barbara Slade Giovanelli: Udvostručila sam posjećenost Jutarnjem

Intervju - Barbara Slade Giovanelli: Udvostručila sam posjećenost Jutarnjem

Bivša urednica portala jutarnji.hr Barbaru Slade Giovanelli koja trenutno uređuje portal gorila.hr, specijalno za rep.hr opisala je svoje dosadašnje vođenje nekih EPH-ovih projekata na webu.

Već dugo vremena radite na webu, a najpoznatiji po tome što ste jedno vrijeme vodili portal Jutarnji.hr – kako ste uopće završili na tom mjestu?

Imala sam iskustva s nekoliko web portala i radila sam na Večernjem kao web novinar u dosta negativnom trenutku mog života, zbog čega sam spas nalazila u radu – dolazila sam među prvima i odlazila među zadnjima, zbog čega me jedan član Uprave Večernjeg koji je prešao u Jutarnji primijetio i zapamtio. Nakon godinu-dvije, kad je ostalo prazno mjesto urednika web izdanja Jutarnjeg, ponudio mi je da pri hvatim to mjesto, što sam sa zadovoljstvom prihvatila.

Jutarnji na webu je tad bio na samom početku?

U prosincu 2006. godine kad sam došla na Jutarnji.hr, postojao je tek godinu dana, za razliku od Večernjeg koji je Internet izdanje pokrenuo 1998. godine, Jutarnji je to učinio 7 godina kasnije. Moj zadatak bio je dignuti posjećenost portalu, što sam i uspjela – u godinu dana, posjećenost je porasla dvostruko – kad sam došla radilo se o prosjeku od 40-50 tisuća posjeta unique posjetitelja dnevno, dok ih je na dan mog odlaska bilo točno 100.000

Kako ste podizali posjećenost?

Dijelom je to učinjeno drugačijom organizacijom rada. U trenutku mog dolaska atmosfera na portalu nije bila previše radna. Članci koji su se objavljivali u pravilu su bili copy-paste iz tiskanog izdanja bez ikakvih intervencija, nije bilo ni live praćenja događaja, tako da sam malo oživila web i podijelila sektore. Puno prometa osigurao je sport, a pomogao je i showbiz. Možda je showbiz malo i škodio, ali je trebalo ispuniti prvu zadaću podizanja posjećenosti. Hrvati jako vole poznate osobe.

Pratila sam čitanost određenih članaka. Ono što se nije čitalo odmah bi skidala s naslovnice, neovisno o tome je li ista stvar na naslovnici tiskanog izdanja. Ljudi to očito ne žele čitati. Istovremeno je trebalo paziti na komentare, koji redovito moraju biti moderirani.

U dijelu tiskanog izdanja bilo je i nešto otpora prema nekim mojim potezima, ali stvari je jednostavno trebalo prilagoditi webu. Jako dugi tekstovi podijeljeni na nekoliko stranica na webu se u pravilu ne čitaju, tako da je takve trebalo skratiti, a višak eventualno ponuditi kao link za one koji žele znati nešto više. Isto tako nitko od posjetitelja ne ide previše u dubinu stranice. Vrijedi pravilo „što je na naslovnici- to se čita“.

Govorite o promjenama koje su osiguravale povratak posjetitelja, ali kako ste gradili posjećenost u slučajevima kad ih je tek trebalo privući?

Dosta smo se promovirali preko nekih drugih stranica poput monitor.hr-a, mojposao.net-a, koristili smo bannere, crosstekstove… Zanimljiv je fenomen monitor.hr-a – neovisno o tome kakav članak bi se tamo prenio, to nam je osiguravalo po tri tisuće posjetitelja.

Problem Jutarnjeg je bio i dosta loša SEO optimizacija. Često se znalo dogoditi da neku vijest objavimo prvi, ali bi se nakon što je objave i drugi portali link na tu vijest na Jutarnjem na Googleu nalazio dosta nisko.

Je li Jutarnji bio profitabilan?

U moje vrijeme smo došli na nulu, što je bio uspjeh jer portali općenito loše posluju. Evo i danas kad gledate – mnogi portali se gase il su pred gašenjem upravo zbog vlastite financijske neisplativnosti. Trenutno je upitna budućnost jednog portala koji se bavi gospodarskim sektorom.

Što smatrate svojim uspjesima iz tog vremena?

Jutarnji.hr je prestao spavati na jaslama printa u potpunosti. Web redakcija je tijekom dana odradila sama golem dio posla. Bili smo ažurni i češto live pratili sportske i showbizz događaje. No prvenstveno mi je zadovoljstvo to što je pod mojom palicom Jutarnji.hr prvi put po posjećenosti prestigao svoju glavnu konkurenciju Vecernji.hr. No, ubrzo su me prebacili na čelo projekta sutra.hr koji je bio zamišljen kao web i tiskano izdanje koje bi uređivali građani-novinari.

S Jutarnjeg ste prešli na Sutra.hr .Tko je bio zadužen za izradu tog portala?

Izradu CMS-a i dizajna portala obavio je Nivas.hr

Koliko ste sami i sudjelovali u izradi?

Sudjelovala sam u izradi koncepta, a dizajn je napravljen u suradnji s print urednicima. Prvotno se web redakcija sastojala od troje novinara, dok je u planu bila i tiskana redakcija od niza novinara, no ubrzo je odlučeno da se ipak ne ide s tiskanim izdanjem, zbog čega je na portalu završilo previše ljudi.

Niste baš bili sretni sa sutra.hr-om?

Bilo je ljudi koji nisu smatrali web svojim primarnim medijom, portal je bio krajnje neprofitabilan, i uskoro je napravljena dobra odluka da se portal ugasi. Uskoro je na red došla ideja o izradi novog portala koji bi se zasnivao na RSS-u, sada već poznati Gorila.hr

Kakva je posjećenost na tom portalu?

Gorila je u šest mjeseci uspio dospjeti u top 50 prema Gemiusu, a s praktično nula kuna budžeta i sa samo dvije zaposlene osobe. U prosjeku imamo 8 do 10 tisuća uniqueova dnevno, rekord je bio 20.000 prvog dana lipnja. Plan je da uđe u top 30 u sljedećih 4 do 5 mjeseci.

Kako privlačite posjetitelje na stranicu?

Gorila loše stoji na tražilicima, no to sad ispravljamo . Trudimo se što više koristiti različite kanale za promociju poput Facebooka, Twittera i Forum.hr-a, a tu je i promocija preko portala EPH koji nose više od 50 posto posjeta. Međutim, čak 26 posto posjećenosti Gorile dolazi direktnim utipkavanjem imena domene. Stvorili smo određenu vlastitu publiku, kojoj ćemo uskoro ponuditi nešto više.

Dobrima su se pokazale i nagradne igre. Najveći interes posjetitelji su iskazali za knjigu Jelene Veljače. Iako je svi blate, broj prijava na nagradnoj igri na kojoj smo dijelili knjigu bio je rekordan.

Što biste preporučili onima koji traže posao na Internet portalima?

Sad nije vrijeme za traženje posla u medijima. Međutim, bitno je pratiti web trendove – oni koji žele raditi na portalima moraju biti upoznati s funkcioniranjem Facebooka i Twittera, dobro je znati osnove html-a, rad u Photoshopu, a savjetovala bih im i odlazak na razne tečajeve. Bitno je raditi na sebi.

Svoje početne poslove pronašla sam preko interneta, a osim job portala nekad je moguće pronaći posao i na stranicama news portala. Konkretno kad sam ja zapošljavala dvije osobe, oglas smo objavili samo na web stranicama Jutarnjeg.

Jutarnji i Globus idu u redizajn

Barbara Slade Giovanelli otkrila nam je i kako je trenutno u tijeku redizajn portala Jutarnji.hr, koji obavlja ekipa iz EPH, a u redizajn ide i Globus.

Inače, Gorila je zamišljen kao nekakav fun site poput Klika, sport prate Sportske novosti, a u rukama EPH će uskoro biti još jedan portal čiji SEO izvrsno kotira na Googleu, a s njima u paketu stigla su i dva SEO stručnjaka.

EPH osnovao EPH Digital

EPH je nedavno osnovao i svoju tvrtku EPH Digital, na čijem čelu su Tomislav Wruss i Petar Pavić , koja će se baviti multimedijalnim projektima i razvojem na internetu.

Zadaća tvrtke je i „preodgoj“ kako bi se cijelu tvrtku prilagodilo multimedijskom novinarstvu, što uključuje i redovito javljanje kolega iz tiska onima na internetu kako bi informacija što prije stigla na web.

INTERVJU - ŽELJKO ANDERLON: Smišljam nove web projekte

Pionira Internet portala u Hrvatskoj i pokretača monitor.hr-a, forum.hr-a i blog.hr-a Željka Anderlona pronašli smo na okruglom stolu u Novinarskom domu, te smo mu specijalno za rep.hr postavili nekoliko kratkih pitanja.