Prva konferencija za virtualne asistente održana je u petak u Zagrebu.
U ovom kontekstu, virtualni asistenti nisu softver iza kojeg stoji umjetna inteligencija, nego ljudi - vanjski suradnici koji usluge pružaju na daljinu kako bi pomogli tvrtkama i prezaposlenim pojedincima.
Konferenciju 'ko?VA! Virtualni asistent uživo je pratilo preko 150 sudionika, a među njima nisu bili samo virtualni asistenti, već i poduzetnici koji koriste ili razmišljaju o korištenju njihovih usluga.
„To nam dodatno potvrđuje da je ova tema sve zanimljivija i široj hrvatskoj javnosti, a virtualna asistencija itekako potrebna domaćem poduzetništvu“, rekla je organizatorica konferencije i vlasnica brenda Go2human Hub Sanja Veletanlić.
Konferencija je bila podijeljena u tri dijela, VA Talkove koje su držali virtualni asistenti, predavanja poslovnih stručnjaka i panele.Konferencija će se vjerojatno nastaviti održavati i sljedećih godina.
Budući da suradnike najčešće pronalaze putem interneta, virtualni asistenti se trebaju istaknuti u moru drugih stručnjaka koji potencijalnim klijentima mogu ponuditi iste ili slične usluge. Stoga je važno da svaki virtualni asistent izgradi prepoznatljiv osobni brend, poručila je Maja Puškarić, vlasnica brenda Meet Maja i stručnjakinja za osobni brending. Istaknula je i da je za virtualne asistente važno izaći „van s imenom i prezimenom“, a ne se skrivati iza obrta ili tvrtke.
Sličnu poruku odaslala je i Tina Svirčić, vlasnica obrta STINA360 i virtualna asistentica. Sudionike je upoznala i s različitim načinima na koje mogu postići online vidljivost, poput kreiranja digitalnog portfolija i objava na društvenim mrežama.
Iako je za osobni brend važna autentičnost, virtualni asistenti bi ipak trebali uložiti dodatan trud kako bi privukli klijente.
O tome je govorila virtualna asistentica i suosnivačica tvrtke Konigo, Gordana Tatalović. Malo dodatnog truda i kreativnosti mogu, smatra Gordana, polučiti bolje reakcije potencijalnih suradnika. Stoga je kolegama sugerirala da umjesto uobičajenih tekstualnih ponuda kreiraju video ponude u kojima sami prezentiraju svoje usluge ili da osmisle druge kreativne načine da oduševe klijente.
No, kako snimiti video ili fotografiju koja klijentima komunicira baš ono što želimo? Odgovore na ovu temu ponudio je Darko Mareš, profesionalni fotograf i vlasnik tvrtke Infinius. Čimbenici poput položaja objektiva, odabira odjeće i izraza lica šalju određene poruke gledatelju, poručio je Darko. Iako je važno da ovog budu svjesni, Darko je naglasio da virtualni asistenti ipak trebaju ostati autentični u svom vizualnom predstavljanju.
Nives Paić iz obrta VirtAs XL je, pak, kolegama dala konkretne savjete za otvaranje obrta, educiranje i umrežavanje s drugima koje im također može pomoći u sklapanju novih suradnji.
Klijenti mogu biti mnogo više od pukog izvora prihoda, poručila je virtualna asistentica i vlasnica obrta VA Solutions Andreja Krčmar u svom VA Talku. Kolege je potaknula da stvore čvrste odnose s klijentima jer će tako moći mnogo toga naučiti od njih i osigurati si vlastiti napredak.
Klara Frančišković, virtualna asistentica i vlasnica obrta Expertise, je također naglasila da je zajednički razvoj klijenata i virtualnih asistenata ključan za dugoročne suradnje. „Pokažite i dokažite klijentima da ste spremni rasti s njima“ - rekla je Klara.
Iako je dobar odnos temelj dobre suradnje, klijentima je ipak ponekad potrebno reći ne, smatra Paola Maja Nikolić, također virtualna asistentica. Poručila je kolegama da odbiju svoje klijente ili čak prekinu suradnje kad odnos s klijentom postane neodrživ ili kad klijent ne poštuje njihove granice.
Neovisni virtualni asistenti sami prodaju svoje usluge, a to im često može predstavljati izazov. Tome je u svom predavanju pokušao doskočiti Goran Blagus, vlasnik Business Klinike i prodajni stručnjak. Bilo kakav odgovor bolji je od muka i tišine, smatra Blagus, pa je sudionike podučio praktičnim metodama follow-upa u prodajnom procesu.
No, nije samo prodaja važna za održivost poslovanja virtualnih asistenata. Jednako je važno i da adekvatno naplaćuju svoje usluge, o čemu je govorio Vedran Višnjić iz tvrtke Pametna kuća. Cijene ne treba snižavati isključivo radi prohtjeva klijenata, poručio je sudionicima Višnjić.
Kristina Ercegović, pokretačica portala Žene i novac i serijska poduzetnica, rekla je da poduzetnike u angažiranju virtualnih asistenata često koči perfekcionizam, odnosno stav da sve najbolje odrađuju sami. No, posao može rasti tek kad se odlučimo osloniti na druge ljude, smatra Ercegović. “Rješenje je stav da je dovoljno dobro dovoljno” - rekla je.
Odnosu virtualnih asistenata i klijenata bio je posvećen i prvi panel konferencije koji je moderirala Klara Tuličić, vlasnica obrta Tenkai i voditeljica podcasta Brodcast. Na njemu su poduzetnici i postojeći korisnici usluga virtualnih asistenta podijelili svoja iskustva ovakvih suradnji.
Maja Krznarić iz tvrtke Aidos je tako ispričala kako su se ona i njen posao preporodili uz virtualne asistente, a otkrila je i da ih je odlučila angažirati jer se razočarala rezultatima koje je dotad ostvarivala uz tradicionalne zaposlenike. S ovime se složila i Maja Jerčić iz tvrtke KoHo pedagogija, a istaknula je i da je odlučila angažirati virtualne asistente jer je željela veću fleksibilnost u suradnji.
Saša Matijašić, suosnivač platforme za poslovne edukacije Eduza, se složio da tradicionalno zapošljavanje često nije najbolje rješenje zbog fluktuirajuće prirode posla. Mnogim tvrtkama je, smatraju panelisti, isplativije angažirati neovisne virtualne asistente koji im naplaćuju samo efektivan rad.
O sličnim se temama raspravljalo i u sklopu drugog panela koji je moderirala Višnja Željeznjak, suosnivačica brenda Eduza, a koji je tematizirao budućnost rada i suradnje.
Glen Hodgson, osnivač think tanka Free Trade Europe, je tako iznio predviđanje da će budućnost karakterizirati blended workforce (mješovita radna snaga) te da je potrebno osigurati čvrsti pravni okvir koji će tvrtkama omogućiti nesmetano angažiranje freelancera uz stalne zaposlenike.