MoodleMoot Hrvatska 2023. - tradicionalno okupljanje svih koji se bave sustavom Moodle ili ga žele upoznati, održava se danas i sutra u Srcu.
Kako se navodi u priopćenju Srca, ta institucija u svom djelovanju veliku pozornost posvećuje upravo okupljanju zajednice kako bi raspravljali o važnim temama i trendovima te osiguralo kvalitetnu podršku i infrastrukturu koja omogućava daljinu digitalnu transformaciju sustava znanosti i visokog obrazovanja. To potvrđuje i činjenica da je ovo već 13. MoodleMoot Hrvatska u organizaciji Srca.
Program prvog dana događanja započeo je panelom „Može li digitalno obrazovanje bez umjetne inteligencije? – izazovi, prilike i prijetnje“ u kojem su kao panelisti sudjelovali: izv. prof. dr. sc. Tihomir Katulić s Pravnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Lidija Kralj, međunarodna analitičarka i stručnjakinja za podatke i umjetnu inteligenciju u obrazovanju, izv. prof. dr. sc. Tomislav Stipančić s Fakulteta strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu i izv. prof. dr. sc. Tomislav Volarić, pomoćnik rektora za informacijske tehnologije i inovacije Sveučilišta u Mostaru, a moderirala ga je pomoćnica ravnatelja Srca doc. dr. sc. Sandra Kučina Softić.
Panelisti su razgovarali o načinima korištenja umjetne inteligencije u digitalnom obrazovanju. Fokusirali su se na načine na koje prednosti umjetne inteligencije i pomažu u unapređenju obrazovnog procesa i samoj digitalizaciji obrazovanja općenito. Svi panelisti su se složili da je i dalje u središtu čovjek, bilo u ulozi nastavnika ili studenta i učenika, te da on mora biti svjestan koliku odgovornost ima prilikom korištenja umjetne inteligencije u obrazovanju. Također, istaknuta je važnost kontinuirane edukacije i osposobljavanja nastavnika u korištenju dostupne napredne tehnologije kako bi obogatili i unaprijedili svoje obrazovne programe i svojim studentima/učenicima omogućili stjecanje znanja i vještina na njima prilagođen i zanimljiv način. Velika je pažnja tijekom panela posvećena potrebi zaštite osobnih podataka, etičnom korištenju umjetne inteligencije te potrebi zaštite autorskih prava prilikom razvijanja modela umjetne inteligencije. Nastavnici i obrazovne ustanove moraju biti svjesni važnosti pravilnog korištenja prikupljenih podataka i njihove pravilne i odgovorne uporabe prilikom korištenja sustava za umjetnu inteligenciju.
Iako pravni aspekti ponekad usporavaju proces napretka tehnologije, vrlo je važno voditi brigu o njima i Europa je u tom području napravila jako puno čemu u prilog govori upravo usvojeni Zakon o umjetnoj inteligenciji koji je usvojio Europski parlament i kojeg su se dotakli panelisti Lidija Kralj i izv. prof. dr. sc. Tihomir Katulić. Izv. prof. dr. sc. Tomislav Stipančić je posebno istakao da je u razvijanje modela umjetne inteligencije važno uključiti društveni aspekt tako da oni u sebi nemaju samo komponentu ostvarivanja profita nego i dobrobiti za čovječanstvo u cjelini. Izv. prof. dr. sc. Stipančić smatra da upravo ljudi mogu oblikovati umjetnu inteligenciju tako da odražava one vrline koje su u društvu poželjne. Izv. prof. dr. sc. Tomislav Volarić je naglasio da je umjetna inteligencija alat sadašnjosti i da će zajedno s drugim naprednim tehnologijama omogućiti potrebnu promjenu obrazovnog sustava u model u kojem je student u središtu, a nastavnik je mentor i tutor koji omogućava studentu aktivni i personalizirani put učenja. Naveo je i primjer Sveučilišta u Mostaru koje je u procesu digitalne transformacije uvelo obavezu održavanja do 20% nastave online te obvezu korištenja e-kolegija uvrstilo u kriterije za napredovanje nastavnika.
U razgovor s panelistima uključili su se i sudionici iz publike s pitanjima među kojima izdvajamo pitanje kako motivirati studente i učenike da ostanu motivirani za usvajanje temeljnih znanja, kad im je na raspolaganju toliko rješenja koja nude brži dolazak do cilja.
Zaključci panela su da je uloga čovjeka u obrazovanju danas još važnija nego prije, jer su upravo nastavnici vodiči koji svoje studente i učenike usmjeravaju prema iskorištavanju dostupnih informacije na najbolji mogući način. Ključna je promjena svijesti - umjetna inteligencija je realnost od koje se ne može pobjeći i treba ju dobro proučiti te se upoznati sa svim aspektima njezinog djelovanja, prije nego je se uključi u obrazovni proces. Na taj se način mogu izbjeći moguće povrede načela zaštite osobnih podataka. Izuzetno je važno ulagati u edukaciju nastavnika kako bi znali koristiti digitalne tehnologije i sustave umjetne inteligencije na pravilan način u cilju unapređenja kvalitete obrazovnog procesa.